onsdag 25 februari 2009

Kort från Årsmötet

277 röstberättigade medlemmar plus några till bänkade igår sig i Konserthuset för att följa HIF:s årsmöte. Då jag inte har grepp om de ekonomiska begreppen var allting inte glasklart för mig men jag förstår iaf att HIF, i likhet med i princip övriga allsvenska föreningar, har en skör ekonomi utan utrymme för större händelser. Förutom att det nu ska spara 10 mille ligger årets säsongskortsförsäljning i dagsläget 8% sämre till än motsvarande tid förra året. Däremot har antal sålda medlemskap ökat (idag 3200 sålda) och HIF har som mål att sälja 5000 säsongskort/säsong inom "ett par år". Resterande 12 miljoner för Mariga förväntas komma in på HIF:s konto i Mars/April, likaså de omskrivna 7,5 miljoner som HIF har fodringar på i Saudiarabien. Dessutom fick jag lära mig att den hybridplan HIF idag spelar på är en efterskänkning av kommunen. För att planen skulle komma på plats så fort som möjligt betalade HIF planen med eget kapital (8 miljoner), en summa som sedan drogs av från HIF:s skuld till kommunen. Istället för att betala av klubbens skulder fortast möjligt, har HIF valt att istället betala av lite åt gången och därmed ge utrymme för en större sportslig satsning med en starkare trupp vilken därmed kan generera bättre intäkter inom olika områden. Låter vettigt enligt mig.

EDIT: Dessutom ska inomhushallen bakom Olympia säljas till kommunen. Har för mig att det rörde sig om 8 mille även där. Slutligen mindre viktig kritik mot HIF. Hur kan man ta 15 spänn i garderobsavgift av sina medlemmar när man inte får ta med ytterkläderna in?!

4 kommentarer:

  1. Hahaha, det glömde jag i mitt inlägg på Bakgatan. Blev också förvånad över garderobsavgiften, är ekonomin verkligen så dålig?

    // JBP

    http://bakgatan.se/v2/index.php?blogg_inlagg=1383

    SvaraRadera
  2. var har du fått dom uppgifterna ifrån att det är såld 3200årskort. för så mycket står inte på hifs hemsida i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Det ska vara medlemskort och inte säsongskort vilket sades på årsmötet. Ber om ursäkt för detta.

    SvaraRadera
  4. ok hur går det dåligt med att sälja säsongskort då det brukar väl öka tills närmare hif kommer säsongstarten.

    SvaraRadera