måndag 9 februari 2009

Solförmörkelse...

Alvaro Santos spelar 2009 i den allsvenska nykomlingen ÖIS

Gnugga ögonen, ta på eventuella läsglasögonen och läs det igen.

Alvaro Santos spelar 2009 i den allsvenska nykomlingen ÖIS

Va? Står det kvar? Ahh det kan inte stämma. Läs igen och be flickvännen, polaren eller en föräldern att också läsa.

Alvaro Santos spelar 2009 i den allsvenska nykomlingen ÖIS

Dra åt helvete...

Lika euroforisk som jag kände mig när media basunerade ut att nr. 17 äntligen skulle vända hem efter ett sällsynt lyckat proffsäventyr, lika nedstämd och tom kände jag mig när jag idag vid halv tolv-tiden nåddes av Sheltons korta sms med orden "klar för Örgryte". Till skillnad från många andra gånger då det trillat in mess med "santos typ klar för HIF" och "han är sjukt nära nu" kändes detta sms verkligen definitivt och inte bara som ett obekräftat silly-rykte. Första reaktionen var "vad i hela helvete sysslar HIF med?" (den andra var: "Lunds Universitet kan idag dra åt helvete, släng mig i sundet och ge mig en sax så att jag kan klippa sönder mitt medlemskort) och den reaktionen känns rätt naturlig.

Men när jag nu sitter ner, skummat igenom diverse "Santos klar för ÖIS"-artiklar och läst i kapp på forumen och fått lite perspektiv på det hela så är jag jäkligt kluven. Snacket om att Santos varit i Helsingborg och läkarundersökts av HIF är visserligen ännu obekräftat men vi kan konstatera att killen varit en hårsmån från att plita ner en kråka på ett papper med HIF-loggan uppe i hörnet. Santos själv säger att han var på gång att skriva på men personer inom organisationen (läs: inte Jesper Jansson som har varit drivande i att få hem Santos) satt stopp för en eventuell övergång. Jag är fullständigt övertygad över att den eller de personer som motsatt sig en övergång har gjort det för klubbens bästa. Antingen tåler klubbens ekonomi (och den ska INTE skena iväg igen) inte en övergång av den kalibern eller så ser HIF:s läkarexpertis frågetecken kring Alvaros ljumskar, frågetecken som isf fått HIF att dra sig ur affären. Alvaro säger själv att han helst ville hem och att han hade kommit hem om JJ fått bestämma. Då kan man kanske antaga att finasieringen kirrats men att HIF:s läkarteam gjort bedömningen att Santos inte håller. Oavsett hur det ligger till så hade jag som supporter gärna sett en större öppenhet från HIF:s sida. Lägg korten på bordet och säg hur det ligger till för vi är så jäkla många som vill veta! Får vi veta kan vi kanske acceptera (även om vi inte håller med) denna icke-värvning.

Är det till syvende och sist ljumskarna som fått avgöra menar jag att beslutet om att inte värva är ett helt korrekt beslut. Beslutet är dessutom starkt taget då supporterstormen den närmsta tiden blir kraftig och genom beslutet väljer man bort alla de positiva spin off-effekter (tröjförsäljning, uppmärksamhet i media, ökat publiksnitt?) värvningen hade genererat i.

Utåt sett, framförallt i supporterkretsar, kan det nog ses som en prestigeförlust och ett korkat drag av HIF. Men på lång sikt kan det kanske vara helt rätt och faktiskt rätt sunt...

Vänd dig istället till Gud, eller motsvarande inom din trosinriktning, och tacka för att Alvaro Santos inte springer in på Swedbank Arena i en babyblå tröja säsongen 2009. Alvaro Santos i Malmö hade varit HIV för oss HIF:are, Alvaro i ÖIS är iaf HIV med tillgång till bromsmedicin...

Och glöm inte: Vi är på väg...!

4 kommentarer:

  1. Vad roligt det är när du försöker vända det här till något positivt. Känns lite...ansträngt...

    I likhet med alla andra ÖISare njuter jag av ert lidande.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mest att det är roligt att du läser! Vi måste se det positiva i det. Och allt hade kanske inte varit positivt med en värvning trots allt...Vi kanske "snor" källander från er en vacker dag =)

    SvaraRadera
  3. Det värsta har lagt sig nu när man smällt det mesta och sett att det ändå är nya värvningar på gång och att ungdomarna i hif verkar stabilare o mer erfarna än någonsin. Tror Öis kommer på en stabil kvalplats ändå därnere. Alvaro lär ju filma o snubbla på bollen ändå om han skulle komma fri mot hif...då han egentligen ville till hif. klart slut Öis åker ut

    SvaraRadera
  4. Hmmm...
    Spontant kan jag tycka att det ar ganska ansträngt att "njuta av vårt lidande", som du uttrycker det mer än att glädjas över att ni hittat en anfallare!

    För övrigt kan jag tycka att de där miljonerna kunde satsats pa fler unga spelare som kunde bidragit till ert lag! Men det är klart, det är roligare med ett bra anfall och ett i övrigt dåligt lag, än bara ett dåligt lag! Välkomna till Olympia

    SvaraRadera