söndag 22 februari 2009

Förvarstankar...

En ordentlig smäll i gårdagens träningsmatch mot FCK. Vad ska man dra för slutsatser efter detta? Tycker inte man ska dra några förhastade slutsatser med tanke på att vi mötte Nordens bästa lag precis innan deras återstart av seriespelet, men 2-5!?
Jag står fast vid min åsikt sedan ifjol, HIF har inte EN enda riktigt bra mittback, och man vinner inga guld utan en mittbacksgeneral. Ekstrand säger kanske vissa, javisst Joel har talangen och kan bli duktigt men är idag inte en av Allsvenskans tio bästa mittbackar. Har man inte det så vinner man inget guld. Resterande mittbackar i truppen ( Patronen, Nilsson och Holgersson) är inte i närheten av att vara en allsvensk toppback, möjligtvis kan Patronen bli tillräckligt bra men känner mig tveksam...

Tittar man på de förmodade rivalerna om SM-guldet så är har de en sak gemensamt, ett ramstark försvar ( Ellos, IFK och KFF). Allsvenskan är för jämn och innehåller för låg individuell skicklighet vilket innebär att ett ramstarkt försvar är det viktigaste redskapet för en framgångsrik säsong. Kollar man i Europas största ligor så byggs även de flesta av storlagen bakifrån. Detta måste HIF, Bosse och spelarna inse och inte vara så naiva i sin speltanke. Visst, fotboll ska vara vackert och HIF ska defintivt fortsätta bygga vidare på sitt passningsspel(Sveriges bästa) men man måste även börja anpassa sitt passningsspel till en mer defensivt inriktad fotboll... HIF vinner inte guldet utan att prioritera försvarsspelet högst. En ny mittback är ett absolut MÅSTE, ser gärna Stoffe och Adama byta position, yttrarna måste börja ta ett större defensivt arbete... HIF har alla möjlighter till ett fantastiskt 2009, det enda som saknas är den sista pusselbiten som i mina ögon är den där trygga, rutinerade mittbacken med meriter från Allsvenskan, SAS-ligan eller Norska Ligan.Ett pussel som enligt mig inte är särskilt svårt att lägga och det kommer bli ett grymt kul år om man lyckas!

***
Annars är det bara att hoppas att Patronen och Ekstrand växer mycket under året, för guldet ska hem i år...

****
Lika bra att jag erkänner, jag förespråkar italiensk fotboll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar